De creatie Tous les hommes presque toujours s’imaginent heeft haar titel te danken aan de Zwitserse schrijver Ludwig Hohl. De choreografie is volledig uitgewerkt op muziek van John Zorn, een van de invloedrijkste componisten binnen de hedendaagse Amerikaanse muziek. Het compacte en veelzijdige karakter van Zorns markante werken uit zijn beginjaren (midden 70’s), maar ook zijn lef en artistieke vrijheid zijn voor Gil Roman een onuitputtelijke bron van uitdaging en fascinatie. De artistiek directeur van het Béjart Ballet Lausanne verdiepte zich in Zorns omvangrijke repertoire van gelaagde composities en het universum dat de geniale multi-instrumentalist tussen 1990 en 2017 verkende. Stap voor stap, pas na pas en met een harmonie van bewegingen loodst Gil Roman zijn dansers over die dimensies heen …
In het tweede deel maakt de compagnie een reis doorheen het oeuvre van Maurice Béjart. De hommage Béjart fête Maurice is een compilatie van fragmenten uit verschillende balletten die als geheel de enorme verscheidenheid aan inspiratiebronnen van de grootmeester – van het Oosten tot Afrika – voor het voetlicht brengen. Het werk, een mix van verstrengelde pas de deux en passages uit grotere balletten, is opgevat als een lichtvoetige rapsodie, een feest, zelfs een ceremonie!
De voorstelling sluit af met Boléro, een ballet dat Maurice Béjart in 1961 creëerde op muziek van Maurice Ravel. Voor de hoofdrol – de Melodie – treedt ofwel een danseres ofwel een danser aan. Het Ritme wordt vertolkt door een groep dansers.
Volg Ons