Met de release van hun 26e album, ‘The Girl Is Crying In Her Latte’, dat uitkomt op 26 mei, bouwen Ron en Russell Mael verder op dat unieke en compromisloze pad. En in een zet die al even onverwacht is, zal hun nieuwe gedurfde, genre-tartende, moderne meesterwerk bovendien worden uitgebracht door Island Records, het label dat in 1974 hun verbazingwekkende doorbraakplaat “Kimono My House” uitbracht.
Gelijktijdig met de album release zal Sparks ook de weg op gaan voor de grootste headline show uit hun carrière in Amerika én een wereldtour met o.a. reeds 2 uitverkochte headline shows in de Londense Royal Albert Hall. Op 20 juni komt de iconische band ook naar België voor een uniek concert in Cirque Royal, Brussel!
Nu de ultieme cultband in de schijnwerpers staat, kent de belangstelling voor Sparks momenteel een ongekende hoogte in hun meer dan 50-jarige carrière.
De meeste mensen die ook maar een beetje bekend zijn met Sparks zullen de basis inmiddels wel kennen: Hoe de Californische broers Ron en Russell Mael, beiden student aan de UCLA, eind jaren zestig samen muziek begonnen maken, aanvankelijk onder de naam Halfnelson. Hoe hun Top Of The Pops-debuut met ‘This Town Ain’t Big Enough For Both Of Us’ een generatie versteld deed staan en hen bijna een nr. 1 in de UK-hitlijsten opleverde. Hoe hun carrière vele fasen doorliep, waaronder (maar niet beperkt tot) art rock, glam, big band swing, electro-disco, new wave en synthpop, en samenwerkingen met Todd Rundgren, Les Rita Mitsouko, Tony Visconti, Franz Ferdinand en Giorgio Moroder. Hoe de invloed van ‘the greatest band you’ve never heard of’, of ‘your favourite band’s favourite band’, erkend werd door opeenvolgende generaties artiesten van Joy Division tot Duran Duran tot Depeche Mode tot Bjork tot Beck tot The Darkness en verder. En hoe hun invloed in de muziekwereld niet kan niet worden overschat . Zoals superproducer Jack Antonoff onlangs verklaarde: “All pop music is re-arranged Sparks”.
In het zesde decennium van hun muziekcarrière is Sparks relevanter dan ooit: Hun studioalbums ‘Hippopotamus’ (2017) en ‘A Steady Drip, Drip, Drip’ (2020) bereikten beide nr. 7 in het Verenigd Koninkrijk en ontvingen wereldwijd lof. De gelauwerde documentairefilm ‘The Sparks Brothers’ (2021),geregisseerd door Edgar Wright (Shaun Of The Dead, Hot Fuzz, Baby Driver), bracht Sparks op een ongeziene manier onder de aandacht. Sparks’ filmmusical ‘Annette’ uit 2021, geregisseerd door Leos Carax en met Adam Driver en Marion Cotillard in de hoofdrollen, stal bovendien datzelfde jaar de show in Frankrijk bij de César en Lumières Awards met in totaal acht overwinningen en zeven nominaties waaronder de César voor Beste Originele Muziek. De musical deed het bovendien ook elders goed, met een Golden Globes-nominatie voor Cotillard, en het nummer ‘So May We Start’ op de shortlist voor Beste Originele Lied bij de Oscars. Bovendien heeft Focus Features onlangs aangekondigd dat ze ‘X-Crucior’ aan het ontwikkelen zijn: Een muzikaal epos geschreven door Ron en Russell.
Volg Ons