GL-500x300_zwart

Ghali

Ghali Amdouni, beter bekend als Ghali, is een Italiaanse rapper met Tunesische ouders en werd geboren in Milaan in 1993. Zijn unieke mix van verschillende culturen, teksten in zowel het Italiaans, Frans als Arabisch én zijn combinatie van authentieke Europese en MENA sounds, maken hem hét icoon van de nieuwe Italiaanse jonge generatie. Bovendien heeft hij al verschillende internationale collabs op zijn naam staan met artiesten zoals Stormzy, Ed Sheeran, Noizy, Soprano, Lacrim, SoolKing en Mr Eazi.

Praktisch

Informatie

Tussen 2014 en 2016 werd hij steeds populairder met verschillende nummers die hij op YouTube postte, en intussen telt zijn Youtube-account meer dan twee en een half miljoen abonnees. Op 26 mei 2017 publiceerde hij vervolgens zijn eerste eigen album getiteld  ‘’Album’ bij StoRecords, een onafhankelijk label dat hij ook nog eens zelf oprichtte.

Het album bevat enkele van de meest iconische nummers uit zijn vroege carrière zoals Habibi, Ninna Nanna (beide driemaal platinum), Pizza Kebab en Ricchi Dentro (beide tweemaal platinum). Bovendien was dit album de vijfde meest verkochte plaat van het jaar, én werd het bekroond met driemaal platina.

De video van ‘Good Times’ werd tijdens de eerste lockdown volledig opgenomen via Instagram livestream met fans, waarmee hij de eerste artiest was in Italië om op deze manier een videoclip uit te brengen. Het lied werd instant een symbool van hoop en verzet in een van de donkerste momenten van de wereldwijde crisis. Deels hierdoor, werd Ghali door de burgemeester van Milaan geselecteerd om de communicatiecampagne ‘YesMilano’ te realiseren en te presenteren, wat gericht was op het creëren van bewustzijn rond de veiligheidsvoorschriften tijdens de eerste heropening na de COVID-lockdown.

Op 13 november 2020 brengt hij vervolgens ‘DNA DELUXE X’ uit, een speciale editie van ‘DNA’ met o.a. het nummer ‘Milf’ feat.Taxi B, ‘Cacao’ feat. ‘’Pyrex (wat reeds goud behaalde) en bracht hij ook twee nieuwe tracks uit, namelijk ‘1993 ‘en ‘MILLEPARE (badtimes)’. In maart 2021 bracht Ghali bovendien een eigen capsule-collecite uit met het kledingmerk Benetton, genaamd ‘United Colors of Ghali’, en in oktober werd Ghali’s nummer ‘Wallah’ geselecteerd als de soundtrack voor de nieuwe campagne van McDonald’s. Voor het eerst in Italië werd een lied in het Arabisch gekozen voor een massale mediacampagne.

Op 8 april 2022 publiceerde Ghali ‘Walo’ en kondigde hij ook de release aan van zijn nieuwe album ‘SENSAZIONE ULTRA’ tijdens een live-optreden uitgezonden op TikTok. Het album werd gereleased op 20 mei 2022 en mixt internationale artiesten zoals ‘London On Da Track’ en ‘Ronny J’ met enkele iconische artiesten uit de nationale hiphop beweging zoals ‘Madame’ en ‘Marracash’, én ook nieuwe opkomende Italiaanse artiesten zoals ‘Axell’, ‘Baby Gang’ en ‘Digital Astro’.

Kijk en Ontdek

Gerelateerde Events